Jak zacząć – dieta cz.2

Makroskładniki, co to? Po co to i do czego?

Aby móc mówić o rozkładzie makroskładników, wpierw musimy wyjaśnić sobie czym te magiczne „makro” są?

W diecie każdego człowieka wyróżniamy trzy rodzaj makroskładników. Są to białka, węglowodany oraz tłuszcze.

Najogólniej mówiąc: tłuszcze i węglowodany są źródłami energii.

Białko to głównie materiał budulcowy organizmu, dzięki, któremu regenerują się tkanki bądź powstają nowe.

BIAŁKO:

Materiał budulcowy narządów i tkanek, bierze udział w syntezie hormonów i enzymów. Zdecydowanie najważniejszy z makroskłądników w diecie.

Główne funkcje białka:

  • są budulcem komórek
  • wchodzą w skład narządów, gruczołów, mięśni, skóry, włosów oraz paznokci
  • są składnikiem hemoglobiny, przez co umożliwiają oddychanie komórkowe
  • wpływają na odporność organizmu (tworzą przeciwciała)
  • regulują metabolizm ( budują enzymy i hormony)
 
Główne źródła białka:
  • jaja
  • wszelkiego rodzaju mięsa
  • ryby
  • nabiał
  • odżywki białkowe
 
1g białka to 4 kcal

 

Węglowodany

Węglowodany, nazywane też sacharydami lub po prostu cukrami, to związki chemiczne złożone z węgla, wodoru i tlenu. Dzielimy je na Węglowodany proste i złożone.

Podstawowy materiał energetyczny dla mózgu, centralnego układu nerwowego i krwinek czerwonych.

W wielkim skrócie, pomijając aspekt ilościowy, powinniśmy skupić się na dostarczaniu głównie węglowodanów złożonych do naszego organizmu.

Źródła węglowodanów złożonych:

  • ryż, kasza, ziemniaki
  • pieczywo z pełnego ziarna
  • płatki oraz otręby owsiane


1g węglowodanów to 4 kcal

 

 

Tłuszcze

Pierwsze co mi przychodzi do głowy po napisaniu słowa wyżej to:

To nie tłuszcz w diecie jest odpowiedzialny za to, że przytyjesz tylko nadwyżka kalorii!!

Tłuszcz jako makroskładnik jest niezbędnym elementem każdej diety. Odpowiednie rodzaje i ilości tłuszczu wpływają na kondycję stawów, serca, funkcjonowanie mózgu, nastrój i wiele innych aspektów związanych z pracą organizmu.

1g tłuszczów to uwaga… 9kcal

 

 

 

UWAGA!!!

Kluczowym aspektem w diecie, decydującym o tym, w którym kierunku zmierzamy (tycie bądź utrata wagi) to oczywiście bilans kaloryczny. Nie mniej ważnym element jednak jest właściwy dobór makroskładników, pochodzących ze zdrowych źródeł.

NASTĘPNIE- ROZKŁAD MAKROSKŁADNIKÓW

Wiemy już czym są "macro" , jutro spróbujemy dobrać ich odpowiednią ilość pod siebie! 🙂
Bądźcie Czujni 🙂
Pozdrawiam- Marcin
PS. w razie pytań zapraszam do kontaktu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *